قدس آنلاین-شهرکرد، آناهیتا موجودی: بسیاری از بیماری های دامی توسط دام زنده، فرآورده های خام دامی، خودرو های حمل دام، صاحبان دام، باد و ... منتقل می شوند که باعث ایجاد ضرر و زیان های اقتصادی و بهداشتی به دامداران می شود.

ناآگاهی برخی از دامداران، شیوع بسیاری از بیماری هاست

به گزارش قدس آنلاین از شهرکرد، بسیاری از دامداران بیماری های دامی را توسط دام زنده، فراورده های خام دامی و خودرو های حمل و ...از روی ناآگاهی و خارج از ضوابط حمل و نقل سازمان دامپزشکی کشور جابجا می کنند که باعث شیوع بیماری ها می شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان گفـت: وجود مراکز خرید و فروش دام( میادین فروش دام) در مجاورت مجتمع های دامپروری شهرکرد باعث انتشار بسیاری از بیماری های دامی در مجتمع ها می شود.

دکتر عبدالمحمد نجاتی با اعلام این خبر افزود: بسیاری از بیماری های دامی توسط دام زنده، فرآورده های خام دامی، خودرو های حمل دام، صاحبان دام، باد و ... منتقل می شوند که باعث ایجاد ضرر و زیان های اقتصادی و بهداشتی به دامداران می شود.

 نجاتی گفت: متاسفانه از از اکثر نقاط استان و حتی برخی از استان های همجوار دام برای خرید و فروش به این میادین حمل می شود که شیوع و انتقال بیماری های دامی به دامداری ها بخصوص مجتمع های دامپروری حاج کهو و شاه منظر شهرکرد می شوند.

وی در ادامه افزود: دامداران و صاحبان میادین خرید و فروش دام نیز بدون هماهنگی با دامپزشکی و ضوابط جابجایی دام در استان های مبدا و مقصد اقدام به جابجایی دام می کنند که خود باعث ایجاد مخاطرات بهداشتی می شوند.

مدیر کل دامپزشکی استان  در پایان گفت: جهت جلوگیری از شیوع بیماری ها باید میادین دام به مکان های مناسب انتقال داده شوند یا الزاما" دامداران و صاحبان میادین دام هنگام جابجایی دام نسبت به اخذگواهی حمل بهداشتی دام اقدام نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.